رتبه های برتر چگونه درس می خواندند؟ (تجربه ها و راهکار ها) **تجربه‌هایی از رتبه های برتر کنکور**

  1. برنامه‌ریزی صحیح
  2. تلاش و پشتکار و انگیزه قوی شخصی
  3. نظم در امور
  4. حمایت و پشتیبانی خانواده
  5. رقابت و تشویق به درس خواندن
  6. در امور شخصی و خصوصاً درس خواندن، افراد پیگیر، منظم و دقیق هستند.
  7. از ثبات شخصیتی برخوردارند.
  8. اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیماتشان ثابت قدمند.
  9. در برخورد با مشکلات هراسان نمی‌شوند. فعالانه جهت حل آن‌ها گام برمی‌دارند. و سعی می‌کنند که از کوچک‌ترین امکان برای حل مسائل درسی‌شان استفاده کنند.
  10. آن‌ها تشنه‌ی تفریح و خوشگذرانی نبودند. اما اگر موقعیتی برای تفریح پیش می‌آمد آن را از دست نمی‌داند.
  11. مهم‌ترین مرجع مطالعه‌ی این افراد کتاب درسی بود.
  12.  دومین مرجع مطالعه‌ی آن‌ها تست‌های کنکور سراسری بوده است.
  13.  ۳۰ درصد از آن‌ها (براساس نیازشان) در برخی از درس علاوه برکتاب درسی و تست  از سایر کتب کمک آموزشی کمک میگرفتند.
  14. اکثر آنان در سرکلاس بسیار متمرکز دقیق و تیز بودند و بیش‌تر مطالب را همان جا می‌آموختند.
  15. در کلاس خودنمایی نمی‌کردند ولی فعال بودند.
  16. را به طور عمیق و دقیق مطالعه کرده و به کیفیت مطالعه‌ی خود بیش از کمیت آن توجه می‌کردند.
  17. مطالعه‌ی هر درس را در زمان دلخواه خود انجام می‌دادند.
  18. به طور منظم نکات درسی را تکمیل و جمع‌آوری می‌کردند.
  19. از حاشیه نویسی، نت برداری و علامت‌گذاری استفاده می‌کردند.
  20. به همه‌ی شکل‌ها، جدول‌ها، زیرنویس‌ها و حاشیه‌های کتاب درسی توجه کرده و همه‌ی پرسش‌ها را حل می‌کردند.
  21. به جای خواندن مثال‌های کتاب درسی، آن‌ها را حل می‌کردند.
  22. اکثر آن‌ها تناقضات و اشکالات کتاب‌های درسی را پیدا می‌کردند.
  23. ۴۰ درصد آن‌ها یک درس و ۴۰ درصد دیگر دو تا سه و ۲۰ درصد هم مقداری از اکثر درس‌ها را در طول یک روز مطالعه می‌کردند.
  24. در درس ریاضی که نیاز به تمرین زیاد دارد، به مرور زمان به حل مسائل می‌پرداختند. آن‌ها معتقد بودند که به یک باره و در کوتاه‌مدت امکان تسلط بر ریاضی وجود ندارد.
  25. ۲۵- اکثر مسائل را به صورت تشریحی حل می‌کردند. و در مراحل نخستین از فرمول‌های تستی کم‌تر ولی پس از عید، از راه‌حل‌های تستی پرکاربرد بیش‌تر استفاده می‌کردند.

دانش آموزان به سه علت درسی را کنار می گذارند:

۱)نداشتن وقت کافی برای مطالعه

۲)ضعیف بودن در آن درس

۳)ضریب پایین در آن درس

توجه داشته باشید در هیچ صورتی درسی را حذف نکنید!

دانش آموزانی که به فکر رتبه های خوب هستن هرگز درسی را حذف نمی کنند.

چرا که برای هر سه مورد بالا راه حلی وجود دارد.

لولا التَّجارِبُ عَمِیَتِ المَذاهبُ، و فی التَّجارِبِ عِلمٌ مُسْتَأنَف

اگر تجربه ها نبود ، راهها پوشیده مى ماند. و در تجربه [کردن]هاست که دانش جدید به دست مى آید .

(  بحار الأنوار : ۷۱/۳۴۲/۱۵ )

 

مصاحبه با رتبه های برتر

با سپاس فراوان از دکتر شایان بیگلری مشاور گروه تجربی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *